Kůl Tur a Kobliha
Dokument Cooltúra
je slovenským výkřikem z roku 2016 od režiséra Mira Rema. Snímek kvůli svojí
kontroverznosti nemohl jít do distribuce, protože několik účinkujících nedalo
souhlas k projekci. Autor distribuci filmu vyřešil důvtipně. Pomocí právní
kličky promítal film na akademické půdě. Avšak občas film promítnou veřejně a
doufají, že to představitelé protagonistů nezjistí. Tak jsem se k filmu dostala já.
K samotnému filmu: Je velmi vtipně pojatý a divák si po celou
dobu užívá nadsázky na populární slovenskou kulturu. Sled scén, u kterých je
každá další absurdnější, jsou dynamicky sestříhané do groteskního pojetí.
Po shlédnutí filmu jsem z něj z této stránky byla nadšená, ale měla jsem
nezodpovězené otázky. Naneštěstí (pro film) jsem i byla svědkem následné
diskuze s autorem.
Těsně po skončení filmu se zdá, že má hlubší smysl, což autor
na diskuzi nevědomky vyvrátil. Takže z diskuze, která se konala na jeho obhajobu
a pošpinění umělců, kteří nesouhlasili s distribucí, vznikla diskuze, která pošpinila film jako celek. Asi po pěti minutách diskuze jsem již měla v hlavě jen
jednu myšlenku, a to, že fungování filmu je náhoda! Například zobrazení nekvalitní
kultury nekvalitním způsobem filmu. Při filmu jsem si myslela, že absence oné
kvalitní slovenské kultury je důvodem, aby film působil nekvalitněji a tím
umocnil nekvalitu zobrazené pop kultury. Nikoli. Absence zobrazení kvalitní
kultury, a tedy nemožnost jejího porovnání s brakovou kulturou bylo zamýšlené
jen pro šokování diváka. Takže autor si našel to nejhorší, co lze na Slovensku spatřit
a sestříhal to do filmu. Možná se ani nedivím protagonistům, kteří nedali
souhlas k distribuci. Nechci se jich, jako umělců zastávat, jakkoli je jejich
tvorba kvalitní, ale v kontextu filmu, ve kterém je zobrazená soutěž o kopání
hrobů a pak náboženští fanatici, nikdo nemůže vypadat dobře. Sám autor
podotknul, že chtěl zobrazit dno slovenské kultury, ale pak o tom začal
polemizovat: “Dno je pro každého jiné, někdo ani dno nemá...“.
Nakonec věc, která mě nejvíce rozezlila a zároveň i
rozveselila (ono už se tomu v tu chvíli dalo jen smát) je to, že autor
posléze sám přiznal, že jeho samotného kulturní akce bavily a při natáčení si
je naplno užíval. Jelikož tato informace ve snímku není nijak zobrazená ani
řečená, působil autor jako pokrytec. Celou dobu se ve snímku vysmívá lidem,
kterým se takováto kultura líbí a nakonec přizná, že jemu se to líbilo také.
Můžeme namítnout, že se jednalo o guilty pleasure, který je o libosti v braku
věci, avšak v tom případě to měl snímek obsáhnout. Jemný náznak by celou
tuto nemorální situaci změnil.
Komentáře
Okomentovat