4DX. V kině sedím rovně, abych nespadl nebo se neutopil
Naposledy jsem se při svém zastavení v pražské Flóře zaobíral rozdíly mezi dvěma typy projekce kina IMAX. Tentokrát se posunu o něco dále po hlavním městě, konkrétně na Nový Smíchov. Tamějším 4DX kino neosloví ani tak vizuálním zážitkem, jako spíše zážitek ze samotného posezení.1 Sedačky jednoho ze sálů byly totiž v roce 2013 přestavěny v „revoluční“ ultrapohodlné trůny.2 Následující článek sestavuji ze svých tehdejších poznámek, kdy jsem ještě jako mladý nadšený cinefil vyrazil na tohle místo, abych zjistil, co se skrývá za čtvrtou dimenzí.3 Zajímalo mě hned od začátku, zda změní způsob, jakým sledujeme a vnímáme filmy.4 Spatřil a zažil jsem jeden z prvních snímků, jež zde byly v tomto formátu uvedeny – Rychle a zběsile 6.
Předně je třeba zmínit, že 4DX představuje standardizovaný typ kina, kterých vyrostlo po světě několik.5 Jejich exkluzivita spočívá v pohlcujícím zážitku, o který se mají vedle tradičních zrakových a sluchovým vjemů postarat efekty strachu, pohybu, světla, vody, vůní a větru. Ty jsou při projekci dokonale synchronizované s obrazem díky speciálnímu 4DX tracku (balíku binárních dat dodávaných spolu s filmem). Všechny zmíněné vjemy zde nyní rozeberu tak, jak jsem je na vlastní kůži pociťoval.
Efekt 1: Strach. Nebylo mi dovoleno vzít si s sebou do sálu batoh a měl jsem pouze dvě možnosti, jak to vyřešit: buďto si ho odložit do určeného boxu při vstupu a nebo si ho uschovat u ředitele v kanceláři. Zvolil jsem si první variantu. Celou projekci jsem ale pošilhával po dveřích, zda tam můj batoh stále leží.V jednom z největších 4DX kin ve střední Evropě s kapacitou 172 míst bych zvážil vybudování šatny.
Efekt 2: Světlo. Světlomety nainstalované po okrajích stropu vytvářejí díky stroboskopickému efektu dojem blesků, ale já jsem je bohužel v prostřední řadě registroval minimálně.
Efekt 3: Pohyb. Vůbec nejvýraznější ze všech vjemů. Sedadlo se projevilo jako nebývale útočné. Kymácelo se, zdvihalo mě a nadhazovalo. To vše v dokonalé synchronizaci s obrazem a zvukem. Široké a měkké polstrování zajišťovalo, že jsem si doopravdy připadal jako v luxusním voze Chevrolet. Sedadlo se zcela uklidnilo snad pouze u dialogových scén. Dokonce i při střihu na celek nové lokace se sporadicky houpalo (záběr na noční Londýn - doleva, doprava; let vrtulníkem - předklon, záklon). Při úrazech hrdinů jsem dostával masáž zad. Kromě toho ovládá sedadlo údajně ještě lechtání a je vybaveno reproduktory.
Obr. 1: Sedačky 4DX kina v bloku po čtyřech a s bezpečnostními podpěrami pro nohy.6
Efekt 4: Voda. Nejvíce zvědavý jsem byl na vodní efekty. Při londýnské automobilové honičce na mě opravdu vystříklo ze sedadla naproti pár kapek neidentifikovatelné tekutiny (doufám, že ne z kelímku souseda), ale ručník jsem naštěstí nepotřeboval.7
Efekty 5: Vůně. Pro mě osobně nejpříjemnějším zážitkem bylo, když se na mě linul tropický vánek spolu s parfémem milenecké dvojice nebo pach benzínu smíšený s pálením gumy. Údajně se dá namíchat až 1000 vůní. Bohužel jejich vyfukování, ostatně jako i všechny ostatní vychytávky, bylo slyšet jako slabé hučení, což rušilo.8
Efekt 6: Vítr. Poryvy větru evokující rychlost jízdy byly příjemné, což se ale nedalo říct o ventilech kolem hlavy, které hlasitě a pod velkým tlakem imitovaly svist kulek. Po celou projekci jsem musel sedět zpříma, aby se mi nestalo, že jsem ke konci (ne že bych usínal) trochu naklonil hlavu a nechal si řádně profouknout ucho.
Shrnutí:
Když bych to měl shrnout, tak 4DX má pouze omezené využití pro americké blockbustery akčního charakteru, které oplývají přestřelkami a výbuchů všeho druhu, ideálně ještě v kombinaci s 3D brýlemi. Tento potenciál ostatně naznačila již upoutávka na tuto technologii.
Těžko si ve 4DX vychutnám klasickou komedii nebo drama. Oceňuji sedačky jako další formu (ne)filmového zážitku, na kterou jsou diváci nuceni, stejně jako předtím na 3D, přijít do kina, protože není jinak k dostání.9 Namísto nasávání filmu všemi svými smysly si však vystačím s těmi dvěma původními. Tahle pouťová atrakce mě při projekci od sledování neustále vytrhovala, nikoli pohlcovala
Poznámky:
1. 4DX je patentem jihokorejské společnosti CJ CGV.
2 Od té doby k tomuto 4DX sálu přibyl ještě jeden v Plzni.
3. Kromě toho, že jsem ten den strávil na dni otevřených dveří na FAMU, kam mě nikdy nevzali.
4. Myslím tím celovečerní filmy. Systém 4DX není jediný. Oproti jiným kinů, rovněž s pohyblivými sedačkami (jakým je např. 5D kino v OC Letmo v Brně) se však ve 4DX uvádějí i vybrané distribuční celovečerní filmy, nikoli pouhé zábavné prezentace. Kromě 4DX v tomhle sektoru působí také například společnost D-box pracující pouze s pohyblivými sedačkami.
5. Napočítal jsem 48. Srov. CJ4DPLEX. <http://www.cj4dx.com/theaters/theaters.asp> (cit. 10. 8. 2017)
6. Cinema city. <http://www.cinemacity.cz/4DXefekty> (cit. 10. 8. 2017]
7. Později jsem zjistil, že se rejstřík efektů v některých 4DX kinech se rozšiřuje i na bubliny tvořené velkými strojovými bublifuky. V Praze je však nabídka efektů o něco menší. Srov. Kosmik (2013): Praha má ode dneška 4DX kino. Digitální kino. <http://www.digitalnikino.cz/node/751> (cit. 10. 8. 2017)
8. Kromě bublin, chybí Praze i pach lidského pšouku. Viz. Tamtéž.
9. Jistého konkurenta v imerzních zážitcích mohou nyní představovat i brýle virtuální reality, které však zatím nedisponují (díkybohu) elektrošoky stimulujícími nervové vzruchy vycházející z našich ostatních smyslů.
Filmografie:
Rychle a zběsile 6 (Justin Lin, USA, 2013)
Komentáře
Okomentovat