Není IMAX jako IMAX - dojmologické poznámky z pražské Flóry
Jak se od sebe liší typy projekcí největšího palác pražského Cinema city – IMAX? Předkládám srovnání vizuálního dojmu ze dvou staronových technologií, jimiž IMAX disponuje. Cílem článků rubriky Nová filmová současnost je totiž důsledná reflexe současného diváckého prostoru tak, aby se v nich čtenář lépe orientoval.
Vycházím tentokrát z projekcí filmů Star Wars: Síla se probouzí (IMAX 3D) a Dunkerk (IMAX 70 mm). Nebudu prozrazovat pointování těchto filmů. Čemu se nevyhnu, jsou základní technické parametry a odkazy na koncepci konkrétních záběrů. Přesto se snažím zaobírat více osobním prožitkem vyplývajícím z kombinace prostoru sálu a předností/nevýhod dané technologie. Zároveň mi slouží tento prožitek k vysvětlení rozdílů mezi obrazovými formáty. Samozřejmě si uvědomuji, že tytéž technologie, přestože se tváří standardizovaně, se mohou v různých místech světa lišit (velikost IMAX pláten, zapojení 4K projektorů). Proto zdůrazňuji, že se omezuji na popis subjektivního zážitku z konkrétního kina a konkrétních projekcí.
Už při vstupu do samotného sálu jsem si připadal v zužujícím se dlouhém tunelu, jako bych kráčel do raketoplánu. Sál samotný byl pak úděsně malý, což způsobovala míra elevace sedaček. V podstatě bylo jedno v jaké části sálu si divák sedl, protože byl stejně nalepený na plátno o enormní velikosti (25 x 14 m).1 Plátno je od diváků odděleno ještě nevysokým zábradlím, které naštěstí nijak neomezuje výhled.2
Poznámky:
2. Alespoň z páté řady.
IMAX 3D
Star Wars: Síla se probouzí byla promítána, stejně jako prakticky všechny IMAX projekce, z digitálních projektorů. Ty vystřídaly v minulém desetiletí projektory klasické, tedy analogové. Oproti nim poskytují ty nové bohužel zážitek značně degradované obrazové kvality. Důvodem je velikost plátna, která tak úplně nesouzní s malým 2K (1920x1080 pixelů) rozlišením.3 Světlo na plátno vyvěrá sice rovnou ze dvou objektivů, což dává lepší jas a při 2D a k tomu lepší iluzi hloubky při 3D (obraz nekmitá). K tomu se však pojí problém, že vzniká zřetelný a nepříjemný pixelový rastr.4 Ne úplně obstojně ho kompenzuje prostorový efekt, zvláště v záběrech rychlých honiček, kde jsem si tohoto neduhu nestíhal všímat. Nejvýrazněji byla 3D perspektiva patrná při záběru na imperiální trojúhelníkovou loď.
Domníval bych se, že za tuhle prostorovost mohla z větší části samotná velikost plátna. To by potom ale jeho plocha musela být dostatečně využita. Bohužel horní a spodní část plátna zůstávala trvale prázdná – formát IMAX 70MM má formát 1:1.43 (viz dále), kdežto projekce filmů v digitální IMAXu probíhá ve formátech širokoúhlejších. V případě Star Wars byla tak většina filmu promítána ve Scope formátu 1:2,35. Moc to nezachránila ani zpestřující několikaminutová sekvence v poušti s Millenium Falconem, jež byla opravdu natáčena na IMAXové kamery, takže se projektory přepnuly na o 26 % vyšší formát 1:1.9. Bohužel těchto pár chvil představovalo jediný mnou zaznamenaný bonus oproti projekci v běžném kině. Dejme ale stranou tento digitál, protože filozofie společnosti IMAX byla původně o něčem dočista jiném.
Poznámky:
3. Stejné rozlišení lze zaznamenat ve většině bězných kinosálů uzpůsobených na digitální projekci. Méně často se promítá v rozlišení 4K. Ne z důvodu, že by na to nebyly všechny projektory těchto kin uzpůsobeny, ale protože distributoři v současné době dodávají v tomto formátu pouze vybrané filmy (např. veškerou tvorbu Woodyho Allena, nákladnější americké blockbustery).
4. Podobně problematickou kombinaci promítání v nízkém rozlišení s enormní promítací plochou jsem nedávno zažil také v Digitáriu brněnského planetária. V případě IMAXu je absence 4K čipu vysvětlitelná následovně: „IMAX nepřistoupil k upgrade stávajících digitálních projektorů na 4K rozlišení z toho důvodu, že DLP projektory se 4K čipy využívající klasické xenonové lampy mají nepatrně nižší kontrastní poměr oproti přístrojům s DLP 2K a s xenonkami, což v důsledku znamená na obřím plátně IMAX znatelně nižší barevnou hloubku." viz Kosmik (2014): IMAX Praha bude promítat Interstellar ze 70 mm filmového pásu. Digitální kino. <http://www.digitalnikino.cz/node/829> (cit. 22. 7. 2017)
IMAX 70MM
Zapomněl jsem zmínit, že samotným projekcím v tomto sále pokaždé předcházel stručný úvod uvaděče, který nepřímo prohlašoval nadřazenost systému IMAX nad jinými.5 V případě projekce Dunkerk bylo toto prohlášení konečně na místě. Existuje po světě totiž jen hrstka sálů, které dovedou přehrát Dunkerk v královském filmovém formátu (Praha se v Evropě řadí ke čtyřem, z nichž další tři jsou ve Velké Británii).6 Po tradičním proslovu uvaděče se však nespustil hned film, ale namísto toho začaly překvapivě z malého dataprojektoru v předním části poblikávat na tohle obří plátno filmové upoutávky v malém čtvercovém formátu, očividně z počítačového přehrávače VLC Player. Má to jasné opodstatnění: kvůli projekci z filmového pásu bylo nutné v promítací kabině odstavit standardní digitální projektor, aby se na jeho místo nasunul stařičký IMAX GT 15/70.7 Dataprojektor v sále v průběhu filmu pak sloužil k promítání českých titulků, protože kotouč filmové kopie je univerzální a distribuován do celého světa v nezměněné podobě.
O to šíleněji pak po plejádě děsných trailerů působil, po krátkém zatemnění, skok do extrémně ostrého obrazu přes celé velké plátno. Není potřeba dodávat, že poměr mezi 2K a ekvivalentem 18K u IMAX 70MM na tomtéž plátně byl naprosto nepoměrný.8 Jinými slovy žádné pixely. Jde o největší analogový formát, který běží v projektoru horizontálně, aby se na pás vešel větší obrazový rámeček.9 Napsal bych také nejčistší formát, jenže drobnou "vadou" tohoto typů projekcí je, že se při manipulaci s celuloidový filmem občas objeví drobné vady, jako třeba takový migrující chloupek. Někoho to může dráždit. Já v tom spatřuji to pravé kouzlo. V praxi mě ohromila zejména výška obrazu, protože ten byl oproti širokoúhlému formátu, na který je oko většiny diváků zvyklé, téměř čtvercový (viz Obr. 1).10 Tím, že bylo celé plátno, stejně jako většina mého zorného pole, zcela zaplněna ostrým a jasným obrazem, jsem zažíval větší míru pohlcení než u dříve popsaného 3D. Tento formát vedl přirozeně ke zcela jinému rejstříku režijních možností, které si režisér Christopher Nolan osvojil již na předchozích snímcích, a nyní je rozšířil.
Obr. 1: Srovnání formátů – Dunkerk viděn ve formátu IMAX 70MM (1:1,43), Star Wars: Síla se probouzí kombinoval digitální formát IMAX Xenom (1:1,91) s širokoúhlejším formátem 1:2,35 (vpravo dole).11 V běžné kinodistribuci, mimo IMAX, se objevuje většinou klasický DCP formát.12
V čem se tento snímek ve filmografii Christophera Nolana vymyká, je fakt, že ze zhruba 106minutové stopáže natočil nyní více než 70 % na materiál IMAX 65MM a zbytek na stále solidní film 65MM.13 Přechody mezi oběma formáty byly při projekci sice zřetelné – obraz se vertikálně zužoval, snižovala se ostrost a měnily se barvy – nicméně většinou byly na menší formát natočeny pouze intimnější scény na lodi či určité z hlediska spektakulárnosti méně výrazné záběry.14
IMAX je jako stvořený pro velké celky stovek komparzistů, vzdušné souboje se skutečnými stíhačkami, exploze lodí apod.15 IMAXový formát seděl ještě navíc do zvoleného survival ladění snímku. Nolan úspěšně prozkoumal potenciál tohoto formátu při zprostředkování extrémního válečného zážitku.
Tohle režisérovo směřování trochu naznačoval předchozí Interstellar, v němž těžká kamera zabírala herce nezvykle blízko - ve skafandru nebo v kokpitu. Nynější detailní záběry Toma Hardyho a dalších pilotů na celou výšku plátna doplňovalo užití IMAXové kamery v ruce pro ještě hektičtější atmosféru krizových okamžiků. Využívalo se jí ve stísněných prostorech ve snaze vyvolat klaustrofobní dojem. Opačně fungovaly kamery připevněné na letadlech, jejichž obraz působil, díky velkému oblačnému prostoru nahoře a dole, velmi vzdušným dojmem. Nakloněné lodě zase poskytovaly místo pro kanonické záběry postav vzpírajících se zemské gravitaci, kdy není kolikrát jasné, kde je nahoře a kde dole. Promyšlené časové prostřihy nebe, voda, pevnina pak zajišťovaly, že si nelze snad ani představit způsob, jak silněji vtisknout do paměti obraz války, než právě v IMAXu, potažmo tímto filmem.
Poznámky:
5. Příkladem konkurence může být například společnost Dolby s jejich systémy Dolby Vision a Dolby Atmos.
6. Haurslev, Thomas (2017): "Dunkirk" in the splendour of 7OMM: Where to see the motion picture on FILM in 5/70 & 15/70 (IMAX). IN70MM.COM. <http://in70mm.com/news/2017/dunkirk/index.htm> (cit. 22. 7. 2017)
7. Číslovka 70 označuje šířku filmového pásu v milimetrech a 15 je na něm po straně perforací pro každé filmové poličko. Pro více údajů k unikátnosti této projekce srov. Kužník, Jan – Nývlt, Václav (2017): Končily na skládkách, zbylé promítnou Dunkirk v nejlepší možné kvalitě. Technet IDNES. <http://technet.idnes.cz/dunkirk-imax-70-mm-dunkerk-dukerque-d5u-/tec_video.aspx?c=A170717_092509_tec_video_kuz> (cit. 22. 7. 2017)
8. Ekvivalence je pouze teoretická a vychází z článků vycházejících z Baroncini, Vittorio – Mahler, Henry – Sintas, Matthieu (2004): The Image Resolution of 35mm Cinema Film in Theatrical Presentation. SMPTE Motion Imaging Journal: 113, 2-3, s. 60-66.
Srov. Lussier, Germain (2013): Film Interview: Imax Executives Talk With The Hunger Games Catching Fire IMAX Misconception. Slash Film.com. <http://www.slashfilm.com/film-interview-imax-executives-talk-the-hunger-games-catching-fire-and-imax-misconceptions/> ; Wilson, Mark (2009): "How Regular Movies Become "IMAX" Films". Gizmodo. <http://gizmodo.com/5250780/how-regular-movies-become-imax-films> (cit. 22. 7. 2017)
9. Na tento filmový pás se dokonce nevtěsná ani zvuková stopa. Ta je reprodukovaná ze synchronizovaného DVD.
10. IMAX formát 1:1,43 je blízký akademickému formátu 1:1,37.
12. Měl jsem možnost srovnat IMAX s dvěma typy DCP verzí 2K a 4K. U 2K verze jsou o něco přesněji vykresleny barvy, než je tomu u 4K verze, jež má navíc bohužel lehce olivový nádech. Rozlišení DCP je několikanásobně nižší oproti IMAX 70MM, stejně jako oproti klasické sedmdesátce (Non-IMAX formats), z níž se tyto digitální kopie převádějí. Z Obr. 1 je patrný značný ořez v horní a dolní části obrazu u všech digitálních formátů, snad kromě IMAX with laser, na který si diváci v České republice nejspíš ještě nějaký čas počkají. Ořezaný formát způsobuje občasné nevyrovnané kompozice a divák, co viděl IMAX si připadá, jako by se na film koukal skrz divadelní kukátko.
13. Srov. Purcell, Tyler (2017): Nolan's "Dunkirk" will feature over 100 minutes of IMAX material. IN70MM.COM. <http://www.in70mm.com/news/2016/evacuation/index.htm> (cit. 22. 7. 2017)
14. U předchozíh Nolanova filmu muselo být přecházení mezi formáty mnohem výraznější, protože pracoval s 35MM materiálem a nikoli 65MM.
15. Aby podívanou nic nerušilo, v Dunkerku je vyřčeno minimum dialogů.
Shrnutí
Na IMAX 3D už znovu nepudu.
Zamrzí, že kromě Nolana na filmový materiál IMAX prakticky žádný hollywoodský filmař nic nenatáčí a ani v něm nikdo nic neuvádí. Po zhlédnutí Nolanova Dunkerku v IMAXu mi došlo, že jsem dosud neviděl Interstellar (tak jak měl být viděn). Zároveň jsem cítil nové lišácké uspokojení nad tou částí obrazu, o kterou budou ochuzeni moji přátelé v běžném kině, o barvách nemluvě. Svůj text uzavřu filozofickou otázkou bez odpovědi: Jak by Nolanovy filmy vypadaly, kdyby je neuváděl nijak jinak než takhle? Tzn. kameraman by nebyl omezován bezpečnou zónu uprostřed obrazu a nepočítalo by se s vytvořením užších kopií pro ostatní distribuční okruhy.
Filmografie:
Dunkerk (Christopher Nolan, Velká Británie, Nizozemsko, Francie, USA, 2017)
Star Wars: Síla se probouzí (Jeffrey Jacob Abrams, USA, 2015)
Interstellar (Christopher Nolan, Velká Británie, USA, 2014)
.
Chtěl bych jen podotknout, že Star Wars byla zrovna taky točené na 70 mm Imax, aspoň jedna scéna, ale bohužel u nás tak prezentovány nebyly, z finančních důvodů předpokládám. Jinak super článek.
OdpovědětVymazatSuper clanek, kez by ten Dunkirk nebo Interstellar obcas zopakli, v IMAXu jsem bohuzel nestihl ani jedno a lituju. Na Star Wars jsem byl s tim ze si to vynahradim a ejhle - kostickovany a uzky obraz, no zklamani. Vubec by to jako IMAX nemeli prezentovat.
OdpovědětVymazat