Disciplíny profesionálního diváka na 52. ročníku mezinárodního filmového závodu v Karlových Varech
Od 30. června do 8. července se v Karlových Varech uskutečnil již
padesátý druhý ročník každoročního filmového závodu. Proč
používám označení závod a nikoli festival? Chápu tyto pojmy v
jistém kontextu za zaměnitelné. Není pochyb o tom, že sledování
filmů přináší duševní potěšení, stejně jako nutí k
přemýšlení. Málokdo se však pozastaví nad fyzickou náročností
akce jakou kviff představuje. Speciálně pro Kynepur jsem se
pokusil toto opomíjené téma z oblasti diváctví nové filmové
současnosti pokrýt osobními poznatky a zkušenostmi. Mojí otázkou
bude: jak by vypadal festival, kdybych ho nazíral jako sportovní
událost? Nejprve ale: Kdo je mým sportovcem?
Zavedu si pojem profesionální
divák (PD).
Aby nevznikla mýlka, nemíním rozhodně profesionála z filmového
průmyslu, který na festivalu většinou oplývá pohodlnou Industry
akreditací. PD se odlišuje již na dálku výstředním vzhledem
(není třeba rozvádět), který prozrazuje jeho vnitřní
vlastnosti. PD je uvědomělý, byť nepříliš bohatý jedinec,
jenž většinu svého živobytí během roku investuje do konzumace
filmů. Festival pro něj tedy představuje povinný svátek, kde
dokoukává, co ještě nestihl. Druhou největší investicí kromě
akreditace (Festival Pass) je jeden z festivalových suvenýrů,
např. taška, do níž si nacpe minimum věcí, jež mu pak
usnadňují přežití (Obr. 1).
Obr. 1
PD se ubytuje zpravidla na zemi v kempu, případně ještě levněji
na zemi u někoho doma. Nikdy nepřijíždí v páru, jelikož by ho
jakákoli společnost rozrušovala při výkonu jedné z tvrdých
festivalových disciplín. Sociální interakci omezuje na shánění
lístků nebo prostě aby splnil lékařské doporučení chodit na
sluníčko a mezi lidi.
Doufám, že jsem dostatečné objasnil modelového jedince, abych s
ním nyní pracoval při hledání všech možných festivalových
disciplín, do nichž denně s plným nasazením vstupuje:
- odseděné hodiny
Nejzákladnější ze všech disciplín. S počítáním hodin
odseděných v sále se však pojí problém určení platných
sledovacích hodin. Leckterý divák při projekci usne vinou
pohodlným sedaček, skromnější zvukové stopy artových filmů a
o to silnější stopou pachů ve vydýchaném sále. Uvaděči by
měli správně chodit mezi sedadly s baterkami a probouzet
odpadlíky. Jen ti nejlepší totiž dovedou bdít po celou dobu i za
cenu současně prožívaného polosnu, jež zkresluje
vyznění sledovaného filmu o nepatřičné myšlenkové asociace,
často nekulturní povahy. Optimální počet celovečerních filmů
na den je každého individuální. Zatímco mě vyhovuje
nadprůměrných 5 filmů, průměr se odhadem pohybuje mezi třemi
filmy denně (zdarma pokrytými základní akreditací Festival
Passu). K počtu filmů se pojí také disciplína, která rozhoduje,
zda se vůbec u takto velkého festivalu na nějakou projekci PD
dostane, stejně jako vysvětluje příčinu jeho celkové
vyčerpanosti a rozmrzelosti.
- kvantum nashromáždněných lístků
Pouze nezkušený pár, co je ve Varech poprvé, přijde odpoledne na
pokladnu se žádosti na dnešní lístky. Takhle to nefunguje.
Pokladny otevírají pro PD v 8 hodin ráno a prodávají lístky na
den následující. PD by se sice mohli domluvit s ostatními, že
vstanou společně v sedm hodin, ale jakého PD by to bavilo? Obr. 2
ilustruje situaci v kempu Rolava v 5:20:00, 4. 7. 2017. Namísto
banální aktivity si PD přetvořil nákup lístku ve svého druhu
disciplínu, v níž fronta skýtá pouze relativní možnost
odpočinku.
Obr. 2
Opět jsou tací (většina) kteří v této disciplíně podvádějí
a vysílají PD jako předsunutou hlídku, která je ověnčená
mnoha akreditacemi. PD pak chudák stojí, mrzne, mokne, zatímco
jeho neprofesionální přátelé ještě dospávají v příjemnějších
podmínkách. Nemusí tak zažívat ty nervy, když se fronta dá do
pohybu. PD, na něhož přijde řada se musí rychle rozhodovat mezi
zbylými místy, sázet a vyvolávát přesné kódy jednotlivých
projekcí. Ostatní mu přitom funí na záda. První a poslední den
je navíc vyloučen ze hry Velký sál. Jen pro představu: výprodej
lístku na film Listopad, kód 955, do Malého sálu v poslední den
festivalu skončil v čase 08:04:52. Existují
však i jiné cesty, jak se dostat do sálu, o kterých se zmíním v
následujících dvou odstavcích.
- posvěcený černý trh
Nejde ani tak o disciplínu. Mělo by se ale pochválit, že festival
myslel i na lidi, kteří vládnou více hlavou než tělem. Vytvořil
Zeď nářku. Nenechte se zmást záhadným označením. Jde o
velice výhodnou zónu nekontrolovaného obchodu s lístky a jinými
službami. Princip je takový, že PD napíše, co shání nebo
prodává. Potom čeká na telefonu, získává, co chcete, vydělává.
Ne nadarmo funguje omezení denního nákupu šesti lístku na
pokladně.
- včasné příchody a boj o místa
Vlastnictví lístku ještě vůbec neznamená, že si PD sedne.
Drobné úskalí pro něj představují obří fronty akreditovaných
před vchodem (zejména) do Velkého sálu, které lačně čekají
na druhou šanci Marka Erbena. Jde o situaci pět minut před
představením, kdy příjemný zvuk našeho předního moderátora
ohlásí reproduktorem, že pokud PD nepřišel včas, tak má smůlu,
přestože má platný lístek. V tu chvíli se nahrnou
neprofesionálové a PD si musí sednout na zem. Povšimněte si, že
ve všech disciplínách se doposud uplatňoval princip demokracie a
volné soutěže. Co se příchodů týče, konflikty nastávají jen
zřídka. Co bych zakázal, je předčasné odcházení.
- rychlé a zběsilé přesuny mezi filmy
Naštěstí je možné zapůjčit si zdarma bicykl, festivalový bus,
BMW (to už není pro PD v ceně). Kdo by si po celodenním sedění
nezaběhal pár kilometrů po kolonádě? Vzdálenosti mezi sály
dokládám mapkou na Obr. 3, u níž se, ne že bych k tomu
nabádal, nabízí srovnání s jinými festivaly (Obr. 3).
Obr. 3
Mapa pěší vzdálenosti Hotelu Thermal (1,7 km) a Kina Drahomíra
(2,3 km) od Hotelu Pupp.1
Samozřejmě kromě Festival Passu existují i jiné typy akreditací.
Ty ovšem leží mimo pole mého zájmu o PD. Příslušník jiné,
nechci psát „vyšší“, skupiny si analogicky vymýšlí vlastní
disciplíny jako např. množství utracených peněz, věnovaných
autogramů, vypitého pití, snědeného jídla, uplavaných
hotelových bazénků apod. Vidíte, že také půjde o nesmírně
náročné aktivity.
Z
mého výkladu
vyplývá: zážitky úzce
specifikované
skupiny PD
si v ničem nezadají se sportovním utkáním či vojenským
výcvikem. Domnívám se, že
problematika vytrvalostního soutěžení paralelního k hlavní
soutěži si zaslouží více
pozornosti,
kterou jsem
se k některým jejím
aspektům
pokoušel přivést tímto
textem. Pevně
věřím, že bude
rozvíjen ostatními
badateli.
Poznámky:
1.
Vyhotoveno v internetové
aplikaci mapy.cz
Komentáře
Okomentovat