Ready Lawyer One

Kniha Ready Player One od Ernesta Clina (scénáristy filmu Fanoušci) je jedna obrovská knižní homage osmdesátým létům a geekovské kultuře a od svého vydání v roce 2011 dosáhla kultovního statusu. Přestože tato kniha má jisté nedostatky, můžu upřímně říct, že její čtení (a poslouchání její audioverze namluvené Wile Wheatonem) bylo jedním z nejuspokojivějších literárních zážitků v mém životě. Když jsem knihu dokončila, bylo mi jasné, že adaptace pro stříbrné plátno je nevyhnutelná. Avšak dle mého osobního názoru je tahle kniha prakticky nezfilmovatelná. Nemluvím jen o ultra-epických CGI bitvách a jiných věcech, které by se daly vyřešit připsáním několika nul k rozpočtu. Říkám to z čistě právnického a produkčního hlediska. K věrné adaptaci této knihy by někdo musel zaopatřit autorská práva na celá 80. léta a značnou část japonské pop-kultury. Warner Brothers by opravdu potřebovali kolosální jméno, aby jim bylo vůbec umožněno začít s adaptací. A kdože byl oznámen jako režisér? Steven f*cking Spielberg!

(Jako by tahle kniha nebyla už předtím dost meta?)

Tenhle článek se pokusí načrtnout nelehkou situaci, v jaké se může produkce Ready Player One potencionálně ocitnout, a jak se patrně filmaři s takovou situací na základně prvního traileru vyrovnávají.

Jelikož je můj úvod zřejmě dost matoucí, začněme pěkně od začátku. Děj Ready Player One se odehrává v roce 2044, kdy se svět utápí v energetické krizi. Populace se rozrůstá, zdroje ubývají a propast mezi chudými a bohatými se nebezpečně prohlubuje. Náš hrdina, teenager Wade Watts, patří k té méně šťastné části obyvatelstva. Jediným bezpečným útočištěm je mu MMORPG hra/virtuální realita/globální fenomén jménem OASIS. Smrt stvořitele OASIS Jamese D. Hallidaye (Steve Jobs tohoto universa) zasáhne celý svět, avšak tato tragédie mnoha lidem dá nový smysl života. Halliday totiž ve své závěti prozradil, že někde ve svém masivním herním světě ukryl "easter egg" a první nálezce se stane univerzálním dědicem Hallidayova několikamiliardového jmění a správcem celé OASIS. Problém je v tom, že Halliday, jakožto spektakulární geek a beznadějný fanoušek éry jeho dětství (80. let), připravil k easter eggu náročnou cestu posetou pop-kulturními odkazy, kterou dokáže do cíle sledovat pouze skutečný znalec jeho oblíbené dekády. Wade (pod přezdívkou Parzival), jeho virtuální kámoš Aech a jeho platonická internetová láska Art3mis, stejně jako miliony dalších uživatelů jsou připraveni obětovat čas i peníze, aby se k tomuto pokladu dostali jako první. A zlověstná korporace IOI je dost možná ochotna obětovat i lidské životy. Začíná závod s časem a honba za pokladem.


Už po několika málo stránkách je vám okamžitě jasné, že tahle kniha byla napsána geekem pro geeky. Je prakticky nemožné plně pochopit všechny zmíněné pop-kulturní odkazy. K téhle knize by měli přidávat seznam doporučených filmů, seriálů, anime, knih, komiksů, her a hudby. Vlastně víte co? Tady je začátečníkův ne-příliš-spoilerový balíček:
  • hry typu Dungeons and Dragons nebo Dračí doupě (znalost pojmu)
  • arkádové hry (znalost pojmu)
  • konzole NES a Atari (znalost pojmu)
  • mecha anime (znalost pojmu)
  • Godzilla (ta japonská)
  • Ultraman
  • Star Wars (originální trilogie)
  • Star Trek
  • Indiana Jones (první tři díly)
  • Blade Runner
  • Back to the Future
  • skeče a filmy od Monty Python
  • filmy Johna Hughese (především Snídaňový klub, Šestnáct svíček, Podivná vědaVolný den Ferrise Buellera)
  • Válečné hry
  • Jestřábí žena (dobrovolné)
  • trilogie Evil Dead (Pouze letmo zmíněná v knize. Jen chci, abyste se na to podívali…)
  • album 2112 skupiny Rush
  • AC/DC (Především skladba Dirty Deeds Done Dirt Cheap, ale udělejte si laskavost a poslechněte si celé stejnojmenné album.)
  • artušovské legendy
  • latina
…a tohle by vás mělo dostat přes hlavní zápletku (poděkujete mi později).

Již tento výčet líčí nelehkou pozici, ve které se právní oddělení filmové produkce nachází. Nejvíce obav vyvolávají především ikony z japonské kultury, které by se v adaptaci (kvůli své důležitosti pro děj) „měly“ objevit. Japonci jsou nechvalně proslulí svou neochotou propůjčovat autorská práva na své kulturní ikony kamkoliv za hranice. Pokud se podíváte na to, jak je s jejich ikonami zacházeno, když už je někdy prodají za hranice (ehm... Godzilla), není se sice čemu divit, ale přesto tenhle přístup nemůže filmařům adaptaci ulehčovat.

A před pár minutami během Comic-Conu 2017 přišel první trailer:

(Plusové meta-body za hudbu v traileru: variace na píseň Pure Imagination z Willyho Wonky a píseň Tom Sawyer od skupiny Rush)

V první ukázce je nám ukázán výše zmíněný problém i jeho řešení. Je jasné, že se produkci nepodařilo získat práva na japonského Ultramana, což je dost velká rána kvůli jeho velmi důležité roli v příběhu knihy. Kdo problém vyřešil? Iron Giant, milovaný hrdina kultovního amerického animovaného filmu z roku 1999… produkovaného Warner Bros. Animation.


Ulehčování si situace z právního hlediska a zároveň přibližování filmu americkému mainstreamovému divákovi (i když si tím rozšiřujete pole referencí o skoro 20 let)? Dobrá tedy, právní oddělení Warner Bros., vypadá to, že víte, co děláte. Pokračujte, prosím.


...

Komentáře

Oblíbené příspěvky