Disney Live!


Již několik let pozoruji, že mám osobní problém s trendem takzvaných „live-action“ Disney remaků. Konkrétně nesouhlasím s jejich existencí. Ale jako správný (filmo)vědec musím připustit, že se jen možná bojím toho, čemu nerozumím. Tento článek by proto měl být edukativní dobrodružstvím do disneyovské říše zázraků a zmarů. Protože již na začátku musím uznat, že je poměrně impozantní donutit nás sledovat a platit za příběhy, které jsme již viděli dříve a lépe. Ok, zde se rozloučíme s mou neskrývanou zaujatostí a přejdeme k objektivnímu zkoumání.


Nejprve definice pojmů, která v tomhle případě není vůbec jednoduchá. Trend přetáčení animovaných filmů studia Disney do jejich „živých“ (= hraných) remaků obecné světové diváctvo rozhodně neignoruje, avšak kde je jeho počátek? Co si počít s filmy označovanými sladkým slůvkem „re-telling“? Kam zařadit filmy, které se snaží vyprávět zcela nový příběh, ale operují s Disney brandem či copyrightem (Saving Mr. Banks; Christopher Robin)? Mám význam označovat jako „live-action“ převod 2D animace do 3D animace (Petův drak, Lví král)? Je i něco jiného než značka, co tyhle filmy spojuje? A kdy to vůbec skončí?


Tak pěkně postupně. Pokud bychom chtěli být pedantičtí, hrané remaky svých animáků začalo studio Disney produkovat již v 90. letech – byly to konkrétně Kniha džunglí (1994), která se obhajovala snahou o věrnější adaptaci literární předlohy, a 101 a 102 dalmatinů (1996 a 2000), kteří se obhajovaly dramatickým přehráváním úžasné Glenn Close. Avšak období současného trendu začíná v roce 2010 Alenkou v říši divů od Tima Burtona. Hned první film představuje problém – nejedná se přímo o remake. Alenka v říši divů (2010) je spíše volným pokračováním původního příběhu, ve kterém se jen čistou náhodou děje mnoho stejných ikonických událostí jako v animovaném filmu (1951). Podobným příkladem je i následující film Maleficent (2014), který je převyprávěním Šípkové Růženky (1959). Maleficent a její letošní pokračování se očividně snaží vyprávět vlastní příběh, ale právě tímto jsou příkladem jednoho z nejpatrnějších vzorců spojující všechny soudobé live-action remaky – revizionismu.

To, kdy a kde se začala ustalovat formule live-action Disney remaku, jak jej známe dnes v roce 2019, se podle mě dá vyčíst z teaser trailerů jednotlivých filmů. Zde je Alenka a Maleficent:



Pak však přichází Popelka (2015), která minutou točícího se skleněného střevíčku všem divákům připomíná, že Disney nás všechny vlastní a ví, že tenhle film vydělá miliony nehledě na naše protesty:


Další norma se upevňuje v posledních několika vteřinách teaseru následující Knihy džunglí (2016):


Slyšeli jste těch pár vteřin Moudrosti medvědí? To si jen Disney uvědomilo, že nemají jen ikonické vizuály, ale také silná auditoriální prostředky na ovládnutí světa. Od teď jsou slavné hudební motivy součástí každého teaseru (preferovaně v melancholické/epické zpomalené verzi): 





Nový Lví král zachází dokonce tak daleko, že jeho teaser trailer jen přepisuje většinu záběrů teaser trailerem svého předchůdce:



To, že v teaseru Malé mořské víly uslyšíme část Part of Your World, netřeba dodávat.

Teasery Alenky a Maleficent nebyly tak ozbrojeny intertextualitou, jak je tomu zvykem dnes. Je zde však další společný znak, který je stálicí již od prvních „převyprávění“ animáků. Je jím využívání výrazné hvězdné prezence. V Alence se jednalo o Johnnyho Deppa a do jisté míry i samotného režiséra Tima Burtona (stejně jako u jeho letošního Dumba). Malecifent stála prakticky čistě na přítomnosti Angeliny Jolie. Popelka měla Cate Blanchett a Helena Bonham Carter, Kniha džunglí měla celý hvězdný ansámbl (stejně jako letošní Lví král). Nejvýraznější vliv konkrétní hvězdy na film vidím na příkladech Krásky a zvířete (2017) a Aladdina (2019). Myslím, že si můžeme otevřeně přiznat, že Emma Watson nebyla obsazena do role Belle pro svoje pěvecké nadání, ale díky své hvězdné image intelektuální krásky. U Aladdina zase vidíme snahu vyrovnat se v disneyovské tvorbě legendární performanci Robina Williamse v roli džina. No, asi existují i horší volby než blankytný Will Smith…

Nyní je pravděpodobně na čase obrátit pozornost ke společnému znaku těchto remaků, který je zdrojem největších kontroverzí, již zmíněnému revizionismu. Uff… Slibuji, že se pokusím držet svůj cynismus na uzdě… Častá strategie studia Disney, kterou zdůvodňují tvorbu live-action remaků, je odvolávání se na potřebu aktualizování prvků původního animovaného filmu, které jsou dnes zastaralé či dokonce *šokovaný nádech* problematické. Nejčastěji se jedná o úpravu charakteru klasických disneyovských princezen, jejichž původní verze neodpovídají dnešní představě silné nezávislé ženy a nejsou tak feministickými role-modely. Dále se jedná o vysvětlování otázek nezodpovězených v animovaných filmech (všimněte si, že z live-action verzí známe důvod úmrtí všech Disney matek), či snaha o reprezentaci minorit. Upozorňuji na to, že do tohohle nepočítám obsazování herců do rolí postav jiné rasy či etnika (Jak jsou opravdu důležité rasy u mořských panen a lvů?), pokud jsou skutečně nejlepší volbou pro danou roli. Mluví spíše o LeFouovi z Krásky a zvířete, „první otevřeně gay“ postavě v Disney filmu, jehož sexuální orientaci máme vyvodit z dvousekundového záběru tance s jiným mužem. Toto skvěle vystihuje problém, který s disneyovským přehodnocováním ideologických hodnot mám – jdou nejbezpečnější cestou nejmenšího odporu. No tak, Disney, jste největší společnost na světě. Riskujte aspoň trochu! To nejriskantnější, co jste kdy svými aktualizacemi řekli, bylo: „Hej, princezna Jasmine by vlastně mohla být vládce svého lidu ve fiktivním feudálním systému, kde je přímým nástupcem.“. Wow, jak odvážné.

Přidané informace mající za úkol zalepit starší dějové nesrovnalosti často vytváří problémy zcela nové, nebo dokonce znevažují poselství původního filmu. Hraná Popelka ztratí své rodiče až v pozdějším věku, ale neopustí místo svého týrání stejně jako animovaná, která byla od raného dětství šikanována do role služky. Vesničané z Krásky a zvířete nejsou agresivní kvůli strachu z neznámého a masové paniky vyvolané charismatickým sociopatem, ale kvůli magickému prokletí.  Tyto a další příklady ukazují skutečný důvod úprav. Nejedná se o revizi starého, ale o preventivní obranu nového. Současné remaky jsou totiž již od počátku podrobeny mnohem silnější kritice. Každý prvek musí být tím pádem pečlivě vykalkulované, aby je anonymní diváci nestrhali v ostrých příspěvcích na Redditu. Disney, má milovaná totalitní korporace, musíš v sebe trochu víc věřit, jejich zlá ošklivá slova ti můžou ubrat maximálně pár set tisíc.

Na co jsme tedy přišli? Stále mám osobní problém s Disney live-action remaky. Ale snažím se na tom pracovat. S těžkým srdcem musím objektivně přiznat, že hraný Aladdin není otřesný a jeho kvality vyplývají právě z vykrystalizované formule marketingu a narativních revizí popsaných výše. Rozumím z průmyslového hlediska tomu, proč remaky vznikají. Ovšem stále absolutně nechápu, proč jako diváci prahneme po těch pár kapkám zředěné nostalgie. Obávám se však jednoho. Celý tento trend je totiž symptomem stálého problému filmového průmyslu – znevažování animované tvorby. Bolestivě složitá produkce klasicky animovaných filmů je tak i dnes stavěna do pozice druhořadého umění, jemuž může propůjčit legitimitu pouze „živá“ hyper-realistický verze. Velká studia jako je Disney tedy volí cestu, která je jednodušší a bezpečná, místo toho, aby projevili snahu a přinesli nové příběhy posunující médium. A to je něco, s čím mít osobní problém jen tak nepřestanu.

...

Komentáře

Oblíbené příspěvky