PRO-JEK-CEd
Audiovizuální šílenství Ivana Buraje
Tento článek by chtěl na něco odpovědět, ale přinese pouze
další palčivé otázky. Možná se ptáte. Kdo je Ivan Buraj? Proč ve všech jeho
hrách funguje nějak projektor? Často i kamera? Skrývá se za tím sponzoring
společnosti BenQ? Snaží se Buraj podprahovými obrazy, které obyčejná inscenace
neumožňuje ovlivnit diváky HaDivadla?
V minulých dílech se použití projektoru jeví jako nedílná
součást představení, která se pokouší sdělit nějaký další význam, nebo je alespoň
zábavnou hrou se zvláštním odcizením naživo. První část ztísněného rodinného
dramatu Eyolf vidí diváci sice živě, ale jen částečně přes okna kulisy domu, ale i fragmentovaně
přes dvě ruční digitální kamery. Diváci vidí obraz, který formátem připomíná
záznamy z rodinných oslav, ačkoliv obsah se neshoduje s obvyklým
pozlátkem, které chceme uchovat v replikovatelné, digitální paměti. Kamera rozděluje
hru Eyolf na dvě části. Těžko zhodnotit, jestli herci hrají pro kameru, nebo i v
první části hrají pro diváky. Rozhodně je ale výrazná změna v recepci.
První část je odcizená, do soukromí postav divák vniká přes projekční
plátno a vzadu mysli mu vyvstávají nějaké ozvěny o kameře a voyerismu. Oproti
tomu druhá část je nepříjemně osobní, herci se najednou zdají být příliš blízko,
a pocit šmíráctví roste.
V inscenaci Paní Bovaryová je kamera a projekce,
která kontrastuje Emmu v řízeném prostředí nedefinované sociální platformy a Emmu
skutečnou. Potom přichází sekvence v Paříži, kde se oproti první části Eyolfa vůbec
nehraje na jevišti, ale v prostoru divadla, kam divákům pohled zprostředkovává
pouze kamera a projekční plátno.
Toto byly dva příklady, na kterých vidíme, že se Buraj pokoušel
pašovat podprahové zprávy do videovsuvek, které fungovaly v představení
organicky. OVŠEM. Potom přichází ruské, komorní, rudé, velkorozpočtové1 drama
Maloměšťáci, kde se projekce a zcizení objevuje v posledních asi patnácti
minutách a jiné vysvětlení, než vázání smlouvou se společností BenQ
nepřipadá v úvahu. Po bezmála dvou hodinách konverzačního dramatu herci
mění knihy za mobilní telefony a objevuje se trapný doslov "A tak
si maloměšťáci žili svá dramata, a nevšimli si, že jim za okny mizí
příroda. 12 let" Lze to vnímat jako návrat do reality, která brzy skončí
tak jak ji známe, ale v dramatu se předtím řešily stejně palčivé otázky
postavení ženy v rodině a ženy na trhu práce. Otázky práce manuální
a práce intelektuální. Pokud divák vůbec ví, co oněch "12 let"
znamená, zcela jistě nechodí do HaDivadla odpočívat. Kdo neví, toho tyhle věty mohou
jenom zmást. Enviromentální apel přichází bez předešlé přípravy. Jsou zde
samozřejmě nastíněny problémy třídní a okrajově je přítomný pocit industrializace,
ale víc, než pocit to není.
Komentáře
Okomentovat