Instagram estetika a neo(n)-noir

Ráda bych si myslela, že tento blog je platformou pro pokládání důležitých otázek. Jako třeba: „Vypadají mrtví teenageři lépe pod neonovým světlem?“. Kladná odpověď na tuto otázku by totiž byla nejjednodušším řešením záhady, které se osobně snažím přijít na kloub už několik měsíců. Této problematice říkám privátně „vzestup instagramové estetiky“ – hlavně proto, že nevím, jak Instagram funguje… Víte co? Možná bude lepší vizuální věci prostě ukázat:


Směs vysokého kontrastu a lichotivého neon bi lightingu, jež prakticky nutí k vyfocení selfie, dominuje estetikám hned několika teen/YA seriálů poslední sezóny. Nabízí se tedy otázka, proč se tato „insta-estetika“ těší v poslední době zvýšené popularitě.

Pro účely tohoto článku jsou předmětem zájmu konkrétně seriály Riverdale (CW, 2017), Insatiable (Netflix, 2018) a Heathers (Paramount Network, 2018). Bylo by snadné připsat tato kreativní rozhodnutí jen snaze o využití atraktivního vizuálu. Rozhodně nebudu tvrdit, že exploatace estetiky je pod úroveň kteréhokoliv z těchto seriálů. Insta-estetika je zřetelně využívána pro propagaci těchto děl, jak ukazuje například marketingová strategie Heathers šitá Instagramu přímo na míru:


Avšak domnívám se, že lze najít komplexnější ospravedlnění této specifické stylizace. Jaké by mohly být narativní důvody využití insta-estetiky? V případě seriálu Riverdale (který je dle mého názoru původcem současného trendu v takto znatelné míře) jde o prostředek k znesnadnění identifikace časového zasazení děje. Původní komiksy nabízely zidealizovaný náhled do života teenagerů 40. let a tvůrci moderní adaptace stanice CW potvrzují, že určité volby stran vizuálu seriálu mají navodit anachronickou atmosféru amerického městečka zastaveného v čase. Stejným směrem se vydal i team pracující na spin-offu The Chilling Adventures of Sabrina (Netflix, 2018).


Takže Riverdale má jakýs-takýs důvod pro zneužívání insta-estetiky a ostatní dva seriály se jen opičí? Ne! Už jsem napsala příliš mnoho znaků, abych se spokojila s tak triviálním řešením. Pátrání pokračuje.

Všechny zkoumané seriály mají totiž společného víc, než by se mohlo na první pohled zdát. Ve všech je například přítomné výrazné staromilství. Insatiable se primárně točí okolo tradice amerických regionálních soutěží krásy (pokud si na epizodu neodskočí k rozvracení manželství nebo exorcismu… tenhle seriál je divný…). Celé prostředí a mentalitu, ve kterých tato tradice funguje, se snaží satirizovat. Nebylo by přehnané představit si, jak se postavy seriálu projíždějí v Chevroletech, vzpomínaje na Miss American Pie a „staré dobré časy“ před #MeToo. Heathers je pro změnu updatovaným remakem kultovní černé komedie z roku 1988 o (sebe)vraždících teenagerech – jistá exploatace 80s estetiky je v dnešní nostalgií prosycené době prakticky vyžadovaná. Idiosynkratický vizuál má tedy funkci vytvořit bezčasí ve všech třech seriálech.


Podle mě úplně nejdůležitějším pojítkem je však fakt, že všechny zkoumané seriály mohou být zařazeny pod stejnou uměleckou tendenci – neo-noir. Pro kontext je potřeba vydat se do Spojených států 40. let, kdy vznikají díla (ať už literární nebo filmová) spadající do subžánrů hard-boiled fiction a filmu noir. Příběhy o drsných detektivech otupělých krutostí světa a pletichařících femme fatale, kteří řeší hrůzné vraždy v temných uličkách, se v 70. letech transformovaly do neo-noiru. Tento termín se používá dodnes, přestože v současné době je potřeba také vzít v potaz momentální všeobecnou posedlost 80s vizuálem (o které si můžete přečíst jiný článek). Jak píše Richard Brody ve svém článku pro The New Yorker: „Neo-noir jsou cvičením v používání nostalgie“. Což všem třem zkoumaným seriálů hraje přímo do karet.

Seriál Riverdale se k tomuto subřánru hlásí z trojice nejvíc explicitně. Názvy epizod přímo odkazují ke klasikám filmu noir a přinejmenším první série se snaží být předně detektivkou, přičemž postava Jugheada Jonese plní funkci vypravěče/detektiva. 


Voice-over je jedním z typických prvků jak filmu noira, tak jeho současného nástupce neo-noiru. Všechny tři seriály využívají voice-overu, kdy jedna nebo více hlavních postav poskytují komentář k probíhajícím událostem ve stylu hrdinů filmu noir.


Dalším charakteristickým znakem neo-noir jsou morálně šedé postavy. Varování před blížícími se spoilery – aspoň jedna z hlavních postav všech seriálů eventuálně někoho zavraždí. Tahle položka může být úspěšně odškrtnuta. Kromě toho jsou diváci seriály vyzívány s těmito postavy alespoň do určité míry soucítit, čímž se hranice mezi dobrem a zlem v rámci seriálových fikčních světů ještě víc rozmazává. Robert B. Parker by byl pyšný.


Zbývá poslední záhada – Proč teď? Předešlá léta byla také překvapivě plná vraždících teenagerů, avšak seriály jako Scream (2015) či Dead of the Summer (2016) výše popsané charakteristiky nesplňují, pod neo-noir by se tedy řadit nemohly. Odpověď je snad k nalezení v kontextu vzniku filmu noir a jeho znovuobjevení formou neo-noir. Tyto subžánry se těšily největší popularitě během druhé světové a následně studené války, období silného napětí ve společnosti volající po (anti)hrdinech, kteří i za cenu vlastní duše přinesou trochu staromódního řádu do dobového chaosu. Noir byl vždy silně a přiznaně politicky motivovaný. Toto mu dává nadčasovost a výhodu nad jinými silnými vizuály spojených s určitými subžánry. Například cyber-punk během let ztratil většinu svého zeitgeist komentujícího efektu a je dnes většinou jen čistě estetickou tendencí (pro detailnější vysvětlení doporučuji video esej od Just Write). Ať se nám to líbí, nebo ne, druhá polovina 2016 rozvířila vodu a její vlny nás budou omývat ještě dlouho. Všechno od Trumpa po Stranger Things vytvořilo mentálním prostředí, ve kterém neo-noir opět rezonuje se současným divákem. Riverdale, Insatiable a Heathers se pomocí satiry nebo rekontextualizace adaptovaných komiksů či filmu z doby minulé snaží vyvolat diskuzi o problémech doby současné. Jestli se jim to daří podle plánu, je pak zcela jiná otázka. A já můžu konečně klidně spát s vědomím, že mnou sledované trashy seriály patrně přemýšlí nejen nad tím, jak dobře jejich mrtví teenageři vypadají ve svitu neonů.

...

Komentáře

Oblíbené příspěvky