Pozitivní vliv nediegetických mezer
tu katarína
Nediegetické mezery mě zajímají již notnou dobu. Intenzivní
výzkum jsem započala někdy před pěti lety, kdy jsem se rozhodla pro vložení
masivní nediegetické mezery do filmu Jana Švankmajera Faust (1994). Již ve filmech, které jsem vídala předtím, jsem často cítila spalující touhu po nějaké výpustce, kterou tvůrci filmu zapomněli použít. V tomto
případě ovšem film byl dostatečně matoucí a kino Art ideálně pohodlné. Navíc
lidské vnímání může za den vstřebat jen omezenou metráž tvorby Jana Švankmajera, a v tu chvíli nebylo jiné cesty, než vložit do filmu rozsáhlou elipsu.
Od té doby elipsy do filmů vkládám pravidelně, minulý semestr
jsem pocítila velmi pozitivní vliv nediegetických výpustek na tvorbu rozličných
filmařů.
Vložením takovéto elipsy do filmu nám totiž vzniká úplně
nový filmový zážitek. Zatímco ostatní návštěvníci projekce viděli vysoce
soudržný film, jehož konec je nepřekvapil ani v nejmenším, my, kteří jsme se
rozhodli využít elipsy musíme na konci filmu velmi intenzivně přemýšlet, co se
ve filmu vlastně stalo.
Digitální ilustrace využití nediegetické mezery v praxi. |
Naposledy jsem využila vložení nediegetické elipsy do filmu King Kong (1933). Toto se ukázalo být
velmi přínosným. Ostatní studenti se tvářili, že jim dával film smysl, zatímco já jsem
doteď nepochopila, jak se vůbec stalo, že najednou se film neodehrával v
prapodivné možná trochu rasistické džungli, ale v džungli velkoměsta.
Tímto se pro mě z filmu, který řídila klasická narace, stal
film naprosto revoluční a bylo jen na mě, jak si vývoj událostí vyložím.
Tímto způsobem jsem byla nucena přemýšlet, vkládat do filmu
vlastní významy, a všeobecně se hodně snažit dodat chybějícímu příběhu
nějaký smysl.
Toto ale není všechno. Myslím si, že nediegetické elipsy by
se měly stát trendem, který pomůže vychovat přemýšlivější a spokojenější
publikum. Protože po probdělé noci, možná pak dává méně smyslu film, ale
rozhodně víc smyslu dává zbytek dne.
Komentáře
Okomentovat